vrijdag 9 mei 2008

uit de oude doos

(fietsklup d'OF bestaat binnenkort 2 jaar. in die tijd hebben de fietsers van de klup het nodige meegemaakt. daarover is op een andere plek volop geschreven, maar het wordt tijd voor een inhaalslag op onze nieuwe gloednieuwe site. vandaar een serie "oale" verhalen, over de geschiedenis van onze mooie klup! in de eerste serie verhalen gaan we terug naar het moment dat de klup voor het eerst het daglicht ziet, of in dit geval, er nog kort voor...)

zaterdag, mei 13, 2006




Vandaag werd een jongensdroom werkelijkheid toen een schuinnaastachteronsbuurman op het garagedak verscheen. Vanaf dat dak maakte deze voormalig (motor)fietsenboer even een praatje en liet achteloos vallen dat hij nog een racefiets in de aanbieding had. Een oudje, maar wel een mooi dingetje. Kom maar eens kijken.
"EEN RACEFIETS!!!" klonk er in mijn hoofd, "EEN RACEFIETS!!!". Als 14/15 jarige wilde ik er al eentje. Dat vonden ze thuis geen al te best idee, met als resultaat een oerdegelijke tweedehands bruine Gazelle. Met een stevige bagagedrager voor de schooltas. En zonder versnellingen. En, het stuur in de "reesstand" zetten was er, bij gebrek aan gereedschap in huis, ook niet bij.
Ik ben direct gaan kijken. Samen met Baasje, Krien's vader. Hij is net zo nieuwsgierig. Ik zie zijn ogen fonkelen. De schuinnaastachteronsbuurman haalt de fiets tevoorschijn en barst los. Een Batavus Professionel uit 1984. Heeft 'm zelf in elkaar gezet. Met G40 velgen en een ....?groep, erop. En Vredestein draadbandjes.
In mijn hoofd klinkt het liedje van de videoclip hieronder. Ik ben 300 % verkocht. We worden het eens over de prijs en even later sta ik thuis mijn nieuwe reesfiets te poetsen. Na het eten maak ik mijn eerste rondje. Het eerste stuk gaat beresnel. Zo snel dat ik net buiten de stad mijn eerste botsing al heb. Met een vogel! Die vliegt, geschrokken van mijn plotselinge verschijning, tegen me aan en wordt meerdere meters meegenomen. Verder vermaak ik me fantasties. Met de wind in de haren. Heerlijk!


1 opmerking:

Anoniem zei

Haren....